وی آر اف

معرفی

وی آر اف

توضیحات کامل وی آر اف یا جریان مبرد متغیر Variable Refrigerant Flow (VRF)

میتوان به اختصار اینگونه بیان کرد که VRF یکی از سیستم های پیشرفته مجموعه فن‌آوری‌های مربوط به گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع (اچ وَک) HVAC Heating, Ventilation, and Air Conditioning)) می باشدکه مناسب برای استفاده در ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری به شمار می رود. البته این سیستم، با نام VRV مخفف عبارت Variable Refrigerant Volume)) نیز شناخته میشود.  سیستم های VRF اولین بار توسط شرکت ژاپنی دایکین (DAIKIN) معرفی شد. گروه تهویه مطبوع ایرفیل مفتخر است که بعنوان یکی از پیشگامان این صنعت در ایران، با کادری متخصص و مجرب آمادگی خود را در زمینه مشاوره، خدمات، نصب و راه اندازی سیستم های پیشرفته VRF معرفی نماید.

توضیحات تکمیلی (Variable Refrigerant Flow) VRF

میتوان به اختصار اینگونه بیان کرد که VRF یکی از سیستم های پیشرفته مجموعه فن‌آوری‌های مربوط به گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع (اچ وَک) HVAC Heating, Ventilation, and Air Conditioning)) می باشدکه مناسب برای استفاده در ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری به شمار می رود. البته این سیستم، با نام VRV مخفف عبارت Variable Refrigerant Volume)) نیز شناخته میشود.  سیستم های VRF اولین بار توسط شرکت ژاپنی دایکین (DAIKIN) معرفی شد. گروه تهویه مطبوع ایرفیل مفتخر است که بعنوان یکی از پیشگامان این صنعت در ایران، با کادری متخصص و مجرب آمادگی خود را در زمینه مشاوره، خدمات، نصب و راه اندازی سیستم های پیشرفته VRF معرفی نماید.

در این مقاله سعی بر آن شده تا حد امکان بصورت جامع این سیستم را مورد بررسی قرار دهیم تا شما عزیزان قبل از خرید، با ساختار، مزایا و معایب و همچنین عملکرد سیستم VRF آشنایی پیدا کنید

ساختار سیستم VRF

این سیستم شامل یک یونیت خارجی (کندانسینگ یونیت متشکل از کمپرسور و کندانسور) است که در محیط آزاد خارج از ساختمان نصب می شود و چندین یونیت داخلی (هوارسان) که داخل ساختمان و در فضاهای مختلف تعبیه و نصب می گردد.

عملکرد سیستم VRF

در این سیستم مایع مبرد حاصل از چگالش در یونیت خارجی به انشعاب های مختلفی تقسیم و وارد یونیت های داخلی شده و بعد از عبور از شیر انبساط، وارد کویل سرمایش DX می گردد. از سمت دیگر، هوای ورودی به یونیت داخلی (هوای اتاق) از روی کویل عبور کرده و پس از کاهش دما به اتاق دمیده میشود. بنابراین در سیستم VRF نیز از سیکل تبرید تراکمی بخار(کارنو) استفاده می شود.

در فناوری،VRF، بواسطه استفاده از کمپرسورهای دیجیتال یا کمپرسورهای اسکرال اینورتردار، نرخ جریان (Flow) مبرد (Refrigerant) ورودی به کویل یونیت های داخلی، می تواند متغیر (Variable) باشد. به این ترتیب با تغییر نرخ جریان مبرد، براحتی امکان کنترل دمای هر فضا، بطور جداگانه وجود خواهد داشت. همانطور که در تصویر شماره یک نیز مشخص شده است، یونیت های داخلی سیستم VRF کاملاً شبیه به فن کویل ها هستند، با این تفاوت که بجای آب، مبرد درون لوله های کویل جریان پیدا می کند.